Even stond het allemaal op losse schroeven, maar gelukkig kon de Maas Buitengaats Schelde Tour toch nog doorgaan. Eind mei worden de teugels voor wat betreft coronamaatregelen wat gevierd en besluiten we om Maas Buitengaats met een gewijzigde route te varen. Het initiële idee was om de Oosterschelde en Westerschelde te bevaren en te eindigen in Antwerpen. Dat idee passen we aan als blijkt dat onze Zuiderburen een aanzienlijk strenger coronabeleid hebben dan de Nederlanders. Het wordt een kortere tour in Zeeland zonder Antwerpen aan te doen.
Maas Buitengaats gaat dit jaar dichtbij huis van start. We beginnen de Schelde Tour namelijk in Zierikzee. Andere koek dan vorig jaar want toen was de aanbrenghaven Dieppe, wat als je geen haast hebt toch al snel een week varen is. De deelnemers die uit andere havens dan Zierikzee moeten komen krijgen het voordat MBG begonnen is al voor hun kiezen. Het is aan de wind kruisen door het Zijpe de Oosterschelde op met een fikse windkracht vijf. Op deze zondagmorgen zorgt een zoute douche ervoor dat deze deelnemers lekker wakker worden. Het is alvast een voorproefje van wat komen gaat want halverwege de week is de verwachting windkracht 7 bft met vlagen tot 9 bft.
Zondagavond staat de bemanning van veertien boten op de steiger in Zierikzee om met de bus richting het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk te vertrekken waar het openingsdiner plaatsvindt. Het Watersnoodmuseum is in vier grote caissons gebouwd die gebruikt zijn om het gat dat in 1953 in de dijk werd geslagen te dichten. Het restaurant waar we dineren heet heel toepasselijk het vijfde caisson en heeft een fantastisch uitzicht over de Oosterschelde waar we de komende week zullen varen. Die Oosterschelde ligt er op zondagavond dan misschien al weer rustig bij maar we moeten bekend maken dat het programma deze week vanwege veel wind aangepast gaat worden.
De originele route was Zierikzee, Burghsluis, Tholen, Goes, Veere, Middelbrug met de optie om buitenom te gaan via de Roompotsluizen naar Middelburg. Op woensdag is windkracht 7 bft met vlagen tot 9 bft voorspeld en we willen woensdag liever beschut liggen in het stadshaventje van Goes waar ook nog iets te doen is. We besluiten dan ook om Burghsluis over te slaan. In Burghsluis heeft voormalig voorzitter van ‘De Maas’ Jacob van de Goot aangeboden een borrel te organiseren in zijn achtertuin, maar door nieuwe coronamaatregelen mag hij slechts 6 personen ontvangen. Ja, en om dan met 60 man de achtertuin in te komen banjeren is wat te gortig. We slaan Burghsluis over en besluiten om direct naar Tholen te varen zodat we een dag extra verwaaid in Goes kunnen liggen. In Tholen liggen we bij jachtwerf Duivendijk. Er is een leuke historische link met deze werf omdat de overgrootvader van de huidige werfbaas het 24 meter schokkerjacht de Margaretha van D.G van Beuningen gebouwd heeft. We hebben het over 1916 en voor die tijd was dit een waar superjacht. In de loods van Duivendijk mogen we naast een Zeeuwse Hoogaars welke gerestaureerd wordt gezamenlijk de maaltijd genieten die iedereen zelf aan boord klaar gemaakt heeft. Als klap op de vuurpijl komt er aan het einde van de avond een ijscokar het terrein opgereden.
We zetten koers naar Goes waar we eindigen in de stadshaven in het centrum. Een prachtige lokatie van waaruit het stadje ontdekt kan worden. De volgende dag merken we weinig van de wind die buiten over de Oosterschelde raast. Aan het einde van de middag kunnen er zelfs muzikanten plaatsnemen op het riante achterdek van de Grand Banks van Rein Breeman om een privé concert voor de deelnemers te geven in de haven van Goes. Het is lastig voor de muzikanten want het geluid verwaait snel en de snaren vliegen door het vocht en temperatuur alle kanten op maar de MBG’ers houden hun adem in en luisteren vanaf de platbodems in de vloot, de Tweestrijd van Huug Tilanus en De Wulp van Joost Geise, naar de muziek.
Na Goes splitst de groep zich op in twee groepen, een groep welke binnendoor gaat via Veere naar Middelburg en een groep welke buitenom gaat via de Roompotsluizen. Maar voordat de groepen bij de sluis van Goesche Sas uit elkaar gaan wordt er nog een wedstrijd gevaren. Het wordt een wedstrijd met een vliegende voor de windse start waarbij de starttijd en finishtijd geregistreerd worden. De snelste tijden worden neergezet door de Stern van Nickel van der Vorm en de Quinta van Marja Voogd-Schotanus. Beiden schepen varen de wedstrijd exact in een uur tijd. Maar wel met gebruik van de spinnaker. Beiden zijn snelle schepen, de Stern is een X-40 en de Quinta een Standfast 43, en maken gebruik van een spinnaker. Wat echt opmerkelijk is, is de tijd van Arnold van Ravesteyn, met zijn Dehler 34 weet hij de ronde in een uur en tien minuten te zeilen, zonder gebruik van spinnaker! Nadat we gecorrigeerd hebben voor lengte waterlijn, waterverplaatsing en zeiloppervlak komt de Stern als winnaar uit de bus. Het afgelopen jaar was de MBG wisseltrofee in handen van Sybrand Treffers maar nu mag de MBG wisseltrofee een jaar lang op de schoorsteenmantel in huize van der Vorm staan.
Zoals gezegd vertrekt er een groep richting Roompot Marina en een groep richting Veere. Dezelfde avond nog zal blijken dat de groep in de Roompot Marina er toch voor kiest om weer terug te gaan en via het Veerse meer binnendoor te varen. Er zat weer flink wat wind aan te komen en dit in combinatie met het tij is niet gunstig om de route buitenom te varen. Uiteindelijk vaart dus iedereen binnendoor naar Middelburg. In Middelburg liggen we prachtig aan de Rouaanse kaai waar we zo de mooie historische stad in kunnen lopen. Er is een lezing in het stadhuis van Middelburg voor ons geregeld en we een krijgen een kijkje in de geschiedenis van deze Zeeuwse stad. Diezelfde avond sluiten we MBG af met het slotdiner. Het slotdiner vindt plaats in de Wandelkerk van het abdijcomplex. Het bleek nog vrij lastig om in coronatijd een lokatie te vinden waar met een grote groep gedineerd kon worden maar gelukkig kon er uitgeweken worden naar deze kerk.
MBG was door alle coronaperikelen dit jaar wat korter dan gewoonlijk. We begonnen op zondag en eindigden op vrijdag, met name omdat we Antwerpen uit het programma hebben moeten schrappen. De afstanden waren ook korter waardoor we in de havens wat meer tijd hadden. Dit leverde dan wel weer een hoop gezelligheid op.
Steven van ‘t Hof
Programmaboekje (na inloggen)